Nya kunskaper, inspiration, nätverkande och erfarenhetsutbyte blev resultatet av förra veckans Växande möte som ägde rum på Bosjöklosters Slott och Trädgårdar. Deltagarna från olika lantbruk, livsmedels, och trädgårdsnäringar fick både lyssna på olika föreläsningar och göra workshopövningar på temat inspirerande affärsmodeller.

— Affärsmodeller är ett ständigt aktuellt ämne och betydelsefullt för innovationskraften. Därför kändes detta tema som ett viktigt sådant för detta växande möte, säger Helena Kurki från Innovationscenter för landsbygden.

Växande möten #2: Inspirerande affärsmodeller

Hannes van Lunteren på Krinova inledde eftermiddagen med en föreläsning om hur en bra affärsmodell kan tas fram. Efter det berättade Lars Wall Persson om Ellenholm & Vadensjö Jordbruks AB, verksamheten han driver tillsammans med sin kollega Erik Gunnarsson.

Ellenholm & Vadensjö Jordbruk: ”1 plus 1 blir mer än 2”

Idag har de tre verksamheter: konventionellt jordbruk med olika grödor, grönsaker och bär på friland och ett grönsakspackeri som innebär verksamhet året runt.

Några av framgångsfaktorerna som Lars Wall Persson har identifierat för Ellenholm & Vadensjö Jordbruks verksamhetsresa är både tur, uthållighet och arbetsglädje. Men också hur ett plus ett blir mer än två och att de har kunnat bygga en starkare verksamhet genom att göra det tillsammans.  

— Glädje i arbetet är ofta en mjukis när man pratar om business men man ska inte förringa värdet av det! Vi har haft fruktansvärt roligt under dessa år och det gör att man orkar vara uthållig, säger Lars Wall Persson.

Han berättade också att de grödor som de odlar idag är inte samma som de började med. De har provat många olika sorter genom åren och har slutat odla de som inte har gått tillräckligt bra, inte haft bra avkastning eller varit för krävande. Det kan vara svårt att sluta göra någonting men om det inte funkar är hans råd att lägga ner och testa något annat i stället. Men också att vara beredd på att affärsmöjligheter kan dyka upp när man som minst anar det sök om det var för dem när förslaget om grönsakspackeriet dök upp.

— Tåget kommer inte när du har förberett dig och när du önskar. Du måste bestämma dig för att hoppa på när det kör förbi, säger Lars Wall Persson.

Elsekjells mejeri: ”Vardagen måste rulla”

Nästa inspiratör på dagordningen var Sara Färlin Tynelius från Elsekjells mejeri som flyttade ut på landsbygden utanför Sjöbo med idén om att bygga ett mejeri. Verksamheten sker i en före detta inredningsbutik med en mjölkgård i närheten och här finns. De flyttade in 2013 och 2015 kom den första yoghurten ut. Häng med i en del av intervjun mellan Helena Kurki från Innovationscenter och Sara Färlin Tynelius, VD för Elsekjells mejeri.

Hur kom det sig att ni startade detta?

— Vi var intresserade av ett nyttigare fika och ville skapa något svenskt, med svenskare smaker och såg en potentiell lucka på marknaden med just yoghurt. Vår kundgrupp idag är en rätt nischad i form av restauranger och enstaka lokala kunder men vi har också satt ut ett kylskåp vid vägen där kunderna som vandrar i ströområdet kan köpa yoghurt.

Vad ligger i er affärsstrategi framåt?

— När vi började så tänkte vi att folk gillade yoghurt men vi har upptäckt att det folk älskar är att fika. Så nu håller vi på att ta fram en frozen yoghurt och vidareutvecklar därmed vår egen produkt.

Vad är de utmaningarna?

— När man är småskalig och gör mkt själv i tillverkningen så är det svårt att hinna med försäljningen. Man får se till att avsätta tid till det med!

Vad är viktigt att tänka på att dra igång en verksamhet?

— Hela infrastrukturen, att vardagen rullar på och fungerar och man mår bra medan man gör det. Vissa jag möter säger att de är intresserade men vill vänta tills det är bättre tid eller att en har fått barn. Men när är rätt tid? Ibland måste man satsa.

Vad har ni tänkt på i er affärsmodell?

— Vi pratade om detta redan från början, vad är vår nisch? Vad är speciellt med oss? Varför vill folka köpa och äta vår produkt? Vad gör jag? Vad är effektivast? Vad är alternativkostnaderna? Tar det tid att åka runt och sälja en produkt som inte har ett jättestort värde?

Lilla Harrie: ”Från ax till limpa”

Den sista inspirationsföreläsningen gjordes av Jörgen Hansson som arbetar som råvaruchef på Lilla Harrie om både deras historia men framförallt framtidssignaler. Det lokala odlandet, minskat importbehov och hållbarhet är några av områdena som lyftes. Han lyfte också upp vikten av att nischa sig genom att ha olika sorters grödor som andra inte har och att tänka långsiktigt med sitt odlande. De testar ständigt nya sorter för att utveckla både produkter och råvaror.

— Vårt mjöl är dyrast på marknaden men det har också bäst kvalitet. Det är anledningen till varför man väljer att ha det och vi strävar efter att fortsätta arbeta så, säger Jörgen Hansson. 

Avslutningsvis fick deltagarna med sig reflektionsfrågor från dagen men också den glada nyheten om att nästa Växande möte sker nu i september! Närmare bestämt den 13/9 kl 17:00-19:30 och du kan läsa mer om den kommande träffen här: Växande möten #3 handlar om affärspotential i klimatinvesteringar