Servicepunkterna är tyvärr färre än förr på landsbygden. Därför var det temat för den fjärde Acceleratorsdagen som vi arrangerade tillsammans med projektet Möjligheter i Mellanrum. Ett trettiotal entreprenörer, lokala företagare, politiker och tjänstemän möttes på Glashyttans Orangeri utanför Sjöbo för att prata om frågorna: vad är nyttan av servicepunkter på landsbygden? Och eftersom de behövs, hur vi skapar fler? Och hur ser framtidens servicepunkter ut? Stora frågor med innovativa svar.

Nyttan av servicepunkter på landsbygden

− Jag tycker att landsbygden förtjänar och ska ha lika bra service som i stan. Men vi kan inte förvänta sig att den ska se likadan ut eftersom den bör motsvara de behov som finns, säger Helena Kurki från Innovationscenter för landsbygden och fortsätter:

− I stället får vi kanske tänka lite annorlunda gällande formatet. Så servicepunkterna blir samlingspunkter som både är fysiska och digitala.

Till vänster står föreläsarna Jens Formare, Anna Åkerberg, Kristina Uddman och Matilda Pyk. Till höger ser vi även Lisbeth Böhm. Foto: Clara Löfvenhamn

Servicepunkter kan finnas i flera olika former

Matilda Pyk från Östra Hoby berättar om deras byalag och hur de med stöd från Leader har köpt loss den gamla skolan och gjort om den till ett aktivitetshus. Här träffas de boende och gör olika kreativa aktiviteter tillsammans.

Föreläser gör också Jens Formare från Torna Hällestads Lanthandel. Här gick 200 bybor samman och köpte affären när den gick i konkurs. Idag drivs den som aktiebolag.

− Vi insåg dock snabbt att det kommer bli svårt att bara ha livsmedelsbutik. Därför började vi med café i liten skala. Idag har vi 100–150 personer som äter vår helgbrunch som har prisats till Skånes bästa brunch, säger Jens Formare.

Efter förmiddagens föreläsningar var det workshops där idéer om framtidens servicepunkter lyftes upp. Foto: Clara Löfvenhamn

Många idéer om framtida servicepunkter finns

Efter förmiddagen med inspirationsföreläsningar så följde workshops för att hitta idéer till nya potentiella servicepunkter. Samtalen blev många precis som idélapparna som samlades på väggen. Förslag för både elcykelpooler, mobila kök och byakontor där lokala företagare som arbetar hemifrån kan träffas och arbeta tillsammans lyftes. Idéerna sammanställdes och sedan kan vem som helst anmäla sitt intresse för att leda arbetet med att förverkliga en eller flera av dem.

− Man måste inte ta den exakta idén utan se den som inspiration och ett relevant område att tänka vidare i. Vi uppmuntrar samverkan över kommungränserna och hjälper gärna till med tips och kontakter, säger Lisbeth Böhm, projektledare för Mitt i Mellanrum.

Hon menar att dagens ämne är ytterst relevant eftersom servicepunkter ökar tillgängligheten på landsbygden. Men också att det finns många olika möjligheter att skapa servicepunkter vi inte har sett förut.

− Det jag tar med mig från dagen är att det finns ett otroligt driv i civilsamhället till att göra landsbygden ännu bättre att bo och verka i. Det är roligt, säger Ulrika Axelsson, C-politiker.

Vad säger du som läser? Tycker du det är viktigt med servicepunkter och finns det någon som du saknar på landsbygden eller skulle kunna tänka dig att driva? Vad tror du framtiden erbjuder för servicepunkter?