Hur gör man för att få uppmärksamhet på sociala medier? Det finns så mycket information överallt och alla olika aktörer tävlar om vår uppmärksamhet varje dag, alla timmar om dygnet. Alfred Appelros från Get Social föreläste på evenemanget Digital Distribution som Innovationscenter för landsbygden arrangerade tillsammans med Livsmedelsakademins Smaka på Skåne och LRF och pratade just om sociala medier och hur man kan använda dem för att utveckla sin affärsverksamhet.

Läs mer: Tips till dig som har en bra affärsidé

Hej Alfred, hur gör man som företagare för att få uppmärksamhet på sociala medier?

− Hej! Det man ska göra är att fokusera på att skapa och dela med sig av något som målgruppen vill se. Om det sedan är underhållande, nyttigt eller givande kan variera, det viktigaste är att du skapar intresse så att den som ser det vill veta mer, säger Alfred Appelros.

Vad är det viktigaste man ska tänka på?

Alfred Appelros Foto: Privat

− Att du har tänkt på vart i kundens resa mot ett köp som ni befinner er. Befinner ni er i dörren och ska hälsa eller har ni känt varandra ett tag och kunden är redo att handla? Ingen av oss uppskattar att någon försöker pracka på oss varor eller tjänster vi inte har bett om. Därför gäller det att du har med det i bakhuvudet, säger Alfred Appelros.

Vilka är de vanligaste misstagen?

− Det är att man inte är relevant eller inte förmedlar rätt sak i rätt tid. Eller att man bara pratar om sig och sin produkt. Vi vill hellre prata om varför än vad i sociala medier så det gäller att du också gör det, säger Alfred Appelros.

Så får du uppmärksamhet på sociala medier!
Eftersom vi alla är människor kommer det att löna sig att du är just det, social. Bild: Free-Photos from Pixabay

Vad är dina tre bästa tips till den som vill öka sin digitala synlighet?

Ha ett högt underhållningsvärde i det du publicerar. Tänk att du driver en egen tv-kanal för att målgruppen ska välja att titta på det du gör.

Testa att annonsera på sociala medier. Det är relativt billigt och du kan testa något, ändra det och testa igen tills du får de resultat som du vill ha.

Sist, men inte minst, ta reda på vem din målgrupp är. Vem är det som är din kund? Vad är de intresserade av? Vad har de för problem eller frågor som du kan hjälpa dem att få svar på? Detta är viktigt eftersom du inte vill riskera att använda dina kanaler som en megafon.

Vad säger du som läser? Tycker du det är enkelt eller svårt att nå ut i sociala medier?